Na formování Pražského Quadriennale se Barbora Příhodová jako konzultantka, editorka a autorka podílí už od roku 2009. Na letošním 15. ročníku festivalu kurátorsky vedla programovou diskuzní sekci PQ Talks, kterou zformovala v roce 2019 ve spolu-kurátorství s Pavlem Drábkem. Příhodová se věnuje výzkumu moderní a současné scénografie, je aktivní jako editorka (Scénografie mluví. Hovory Jarky Buriana s Josefem Svobodou. 2014 a další) a na univerzitách v USA i v ČR učí akademické psaní a historii performance designu / scénografie. Má doktorský titul v oboru dějin divadla, její výzkumné a kurátorské projekty podpořily mj. Fulbright Research Scholarship, Mellon Fellowship nebo New York Public Library Research Fellowship.
„Pražské Quadriennale je pro mě srdeční záležitostí: jeho vývoj a proměny sleduji zblízka už dobrých patnáct let, setkala jsem se díky němu s obrovským množstvím inspirativních umělců a umělkyň, a postupně tak profesně rostla jako kurátorka a teoretička. Zkušenost z posledního 15. ročníku, pro který jsem kurátorsky připravila PQ Talks, se pro mě stala hlavním impulsem k podání přihlášky do výběrového řízení na post jeho umělecké ředitelky, který doposud skvěle zastávala Markéta Fantová, jejíž práce si nesmírně vážím. Je pro mě velkou poctou, že jsem k vedení byla vybrána, a na toto nové dobrodružství se opravdu těším,“ shrnuje nová umělecká ředitelka PQ Barbora Příhodová.
Ve své koncepci chce navázat na předešlé ročníky ve snaze o větší inkluzivitu a otevřenost mimo-evropským kulturním prostorům, nejen čistě ve smyslu regionálním, ale také v konceptuální rovině. PQ by také mělo i nadále prezentovat, zkoumat a reflektovat scénografii v jejích různých podobách a formách. V roce 2027 navíc festival čeká šedesátileté výročí, a příští 16. ročník tak bude příležitostí pro oslavy i sebereflexi bohaté historie PQ i scénografie jako takové.
Komise vybírala z 8 kandidátů*ek
„Do výběrového řízení se k termínu 31. října se svými koncepcemi přihlásilo celkem 8 uchazečů působících v Česku i jiných částech světa. Do druhého kola odborná komise¹ vybrala na základě bodového hodnocení předložených přihlášek 2 uchazeče k osobní prezentaci,“ vysvětluje proces výběrového řízení Pavla Petrová, generální ředitelka PQ a ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu.
Vývoj PQ pod vedením Markéty Fantové
Končící umělecká ředitelka Markéta Fantová vedla poslední dva ročníky festivalu. Během svého působení se snažila zmapovat scénografii v jejím rozšířeném formátu a definovat, jaké scénografii se bude PQ od festivalu v roce 2019 věnovat: tedy scénografii jako zážitku určenému všem smyslům, která se neřadí pouze do oblasti výtvarného umění založeného na vizuálnu, ale posouvá se k plně zážitkovému formátu. Festival rozšířila o platformy spojující umělecké a technologické tvůrčí činnosti ve scénografii, s důrazem na nehmatatelné složky scénografie jako je světlo, zvuk, VR, AR nebo kreativní kódování, a užší spojení s průmyslem skrze projekt 36Q°, který založila v roce 2016.
Na mezinárodní úrovni se tým PQ pod vedením Fantové soustředil na udržení a obnovení vztahů s organizacemi, které stojí za pořádáním výstav v jednotlivých účastnických zemích a regionech, zejména s cílem větší otevřenosti PQ tvůrcům z regionů tzv. globálního jihu; a to jak v hlavních výstavách, tak i v kurátorovaných projektech.
„Barbořiny teoretické znalosti z oblasti divadla a scénografie, globální náhled na světové dění, schopnost rychlé analýzy a předvídavost budoucích směřování scénografie a celková kulturní citlivost; to vše bylo pro kurátorské týmy PQ 2019 a 2023 obrovským přínosem. Barbora byla zároveň mým hlavním partnerem při vytváření definice scénografie, které se věnovalo letošní PQ. Mám proto obrovskou radost, že PQ je po umělecké stránce v těch nejlepších rukou,“ dodává Markéta Fantová.
Katalog 15. Pražského Quadriennale
Symbolickou tečkou za letošním 15. ročníkem Pražského Quadriennale je vydání souhrnného katalogu, který festival mapuje na 488 stranách a s bohatým obrazovým doprovodem představuje všechny zde prezentované projekty a jejich tvůrce. PQ Katalog 2023 je k dostání v online knihkupectví Prospero za cenu 800 Kč / € 35.
[1] Odborná komise zasedla ve složení MgA. Marie Jirásková, Ph.D., doc. Mgr. Jan Štěpánek, M.A. Simona Rybáková, Ph.D., Mgr. Milan Němeček, Ph.D., vrchní ředitel sekce živého umění Ministerstva kultury ČR, dosavadní umělecká ředitelka Markéta Fantová a nový generální manažer PQ Adam Svoboda.
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru od roku 1967 představuje odborné i širší veřejnosti umělecké oblasti scénografie, performance designu a architektury, a prostřednictvím širokého programu výstav, instalací, performancí, workshopů, odborných diskuzí a dalších živých akcí každé 4 roky zkoumá veškeré jejich aspekty.
15. ročník PQ v červnu 2023 představil více než 300 bodů programu od téměř 3000 tvůrců ze 67 zemí a regionů celého světa. Festival přilákal 11 tisíc akreditovaných návštěvníků, program přístupný zdarma ve veřejném prostoru oslovil další desetitisíce lidí. PQ je největším světovým multižánrovým festivalem věnovaným scénografii a performance designu.
Institut umění – Divadelní ústav je přední česká kulturní, paměťová a výzkumná instituce, která poskytuje služby v oblasti divadla i ostatních uměleckých oborech. V rámci vlastní publikační činnosti vydává IDU původní i přeložené tituly z oblasti divadelní historie, teorie a kritiky, světové dramatiky a další tituly. Institut umění je informačním, propagačním, vzdělávacím a poradenským centrem především pro oblast živého umění. Institut podněcuje strategický přístup ke kultuře, podporuje a propojuje profesionály a umělce napříč obory a posiluje jejich profesní růst na národní i mezinárodní scéně. IDU je příspěvkovou organizací Ministerstva kultury České republiky.
Pořadatelem PQ je Ministerstvo kultury České republiky a jeho a organizátorem je Institut umění – Divadelní ústav.