Vernisáž hlavních výstav Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru se uskuteční ve středu 7. června od 18.00 v Holešovické tržnici – hlavním dějišti 15. ročníku PQ. Výstava zemí a regionů a Studentská výstava budou ten den otevřené a přístupné zdarma až do půlnoci. Českými zástupci v hlavních výstavách PQ jsou vizuální umělec David Možný s instalací Limbo Hardware a projekt Obálkové divadlo autorského týmu studentů pražské DAMU. V halách 11, 13 a 17 a na hlavním náměstí Holešovické tržnice se představí dalších více než 90 výstavních projektů z téměř 60 zemí a regionů celého světa.
Zahájení PQ – 7. června v 18.00
Vernisáž Výstavy zemí a regionů a Studentské výstavy Pražského Quadriennale 2023 začne v 18.00. Po úvodní performance českého umělce Jana Mocka budou obě hlavní výstavy přístupné do středeční půlnoci zdarma. V průběhu zahajovacího večera vystoupí v sále divadla Jatka78 také kanadský audiovizuální umělec s japonskými kořeny Jesse Kanda. Vystoupení proběhne ve spolupráci s promotérským uskupením Jednota a po předcházející rezervaci je rovněž přístupné zdarma. Rezervace jsou otevřené od 9. května na GoOut.net.
Před Kandou vystoupí berlínský projekt Hydropsyche – dvojice Jon Eirik Boska a Petra Hermanová spolu tvořila už ve Fiordmoss, jejich aktuální hudební cesty vedou směrem čisté syntezátorové magie.
Česko ve Výstavě zemí a regionů
Českým zástupcem ve Výstavě zemí a regionů, která je od založení PQ v roce 1967 pilířem akce, bude David Možný s interaktivní instalací Limbo Hardware. „Název mé instalace Limbo Hardware odkazuje k předpeklí či v širším smyslu k jakémusi stavu vydělení z konvenčních struktur světa. Výjimečnému a hraničnímu stavu, který se v uplynulých letech stal do jisté míry součástí naší kolektivní zkušenosti. Například během pandemie COVID-19, která nás uzavřela každého zvlášť do malého segmentu dřívějšího životního prostoru. Tematizuji a relativizuji v ní tedy význam prostoru a vzdálenosti, ve své práci se ale zabývám i problematickým vztahem mezi "skutečným" a "virtuálním", který jako by stále více ovlivňoval podobu našeho každodenního života,” přibližuje svou výstavu Možný.
Dílo klade důraz na přímou, smyslovou zkušenost a až fyzické působení prostoru na diváka. Kontrastní práce s objekty a materiály nalezenými v zákoutích Brna v řemeslně precizní instalaci utváří znepokojivou reflexi atomizovaného světa, skládajícího se z nepřeberného množství paralelních pravd a realit. Prostor, který se přímo před divákem rozbíhá do několika alternativních světů, otevírá otázku po soudržnosti kulis, ve kterých se odehrávají naše životy.
Francie ve Výstavě zemí a regionů nabídne pozoruhodné prostorové dílo s názvem GUT CITY PUNCH. Site-specific instalace v hale 17, vytvořená z písku, se bude zamýšlet nad procesy urbanizace ve vztahu k půdě, na níž a v níž se odehrávají. Instalace kombinuje snahu o maximalistický vizuální zážitek s minimálním ekologickým dopadem.
Jako svůj výchozí bod využívá urbanismus i kyperská výstava Diváci ve městě duchů, která umožní návštěvníkům nahlédnout do historie tamního konfliktu prostřednictvím materiálních paměťových stop. Inspirací je město Famagusta, které je už čtyřicet šest let uzavřené, nepřístupné a opuštěné. Materiální fragmenty z Famagusty, videoarchivy ze současnosti i z doby před tureckou invazí na Kypr v roce 1974, experimentální sochařské makety inspirované urbanistickou strukturou a performativní postupy propojující Famagustu s Prahou a návštěvníky PQ23.
V kontrastu s pocity tísně a odcizení, patrnými v české a kyperské výstavě, evokuje práce tvůrčího týmu z Rumunska naopak pocity blízkosti. Interaktivní instalace Most zpochybní hranice našeho chápání společného bytí. Pomocí různých multimediálních technologií vyzývá Most diváky, aby si šli naproti, znovu objevili hloubku očního kontaktu a zamysleli se nad tím, jak se naše energie vzájemně ovlivňují. Audiovizuální zkušenost z cesty přes „most“ tvoří samotný návštěvník; pohybem generuje zvukový, prostorový i vizuální obsah a stává se tak dirigentem situací uvnitř instalace.
Pro české zastoupení ve Studentské výstavě, která bude hostit umělecké instalace a projekty více než čtyřiceti zemí a regionů, vybrala odborná komise studenty pražské DAMU s projektem Obálkové divadlo. Koncept dopisového divadla pracuje se zapojením diváka skrze tvorbu inscenací, které se vejdou do standardní obálky formátu C5. Expozice má podobu poštovní přepážky, u které je možné si “svoje” dopisové divadlo zakoupit, upravit a odeslat adresátovi. Klíčová je spolupráce tvůrce s divákem, který má přímý vliv na konečnou scénografickou podobu díla.
Významnou událostí pro české divadelníky a tvůrčí kolektivy je projekt PQ+, pořádaný platformou PerformCzech Institutu umění – Divadelního ústavu. Mezinárodnímu odbornému publiku složenému z kurátorů a kulturních publicistů představí performance, instalace a výstavy mapující současné práce v oboru scénografie a designu z dílen divadelních kolektivů sídlících v České republice. Kurátorský výběr projektů zahrnuje mezioborovou a digitální tvorbu, fyzické divadlo a tanec, loutkové divadlo a inscenace pro mladé publikum, operu a performance založené na textu, audiowalking a současný cirkus. Během celého trvání PQ se v rámci projektu představí zhruba 50 tvůrců nebo kolektivů napříč republikou.
Od 9. května je v prodeji mimo 1, 3 a 11denních Festival Passů i jednodenní vstupenka na výstavy Pražského Quadriennale. Zahrnuje vstup na Výstavu zemí a regionů, Studentskou výstavu v Holešovické tržnici, a Fragmenty II, Výstavu divadelního prostoru, PQ Performance, výstavu [UN]Common Design Project PQ Studia a výstavu knih přihlášených do Ceny za nejlepší publikaci ve Veletržním paláci Národní galerie Praha.
Vstupenka neumožňuje vstup na PQ Talks, přístup do Digitálního archivu a Industry guide a neuděluje slevu na představení PQ Studio Stage.
Program Pražského Quadriennale najdete na webových stránkách pq.cz. Jednodenní, třídenní a jedenáctidenní festivalové pasy, stejně jako vstupenky, jsou dostupné na platformě GoOut.net.
Další fotografie a medailonky mluvčích pro rozhovory najdete na PQ press centru.
Press centrum_Pražské Quadriennale 2023
Dále nabízíme:
- rozhovory
- s organizátory festivalu
- s Davidem Možným, vizuálním umělcem a zástupcem ČR ve Výstavě zemí a regionů
- s kurátory výstav a performance
- akreditaci na festival | pro akreditaci vyplňte formulář nebo se akreditujte v odpovědi na tento e-mail
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
od roku 1967 každé čtyři roky zkoumá umělecké oblasti scénografie, performance designu a prostoru se všemi jejich aspekty - od scénického umění, kostýmu, světelného a zvukového designu a architektury prostoru performance až po site-adaptive performance, aplikovanou scénografii, rozšířenou a virtuální realitu, technologie jako Motion Capture a laser nebo kostým jako performance, a to v rámci výstav, instalací, architektonických konceptů, workshopů, performancí a dalších živých akcí. Jádrem myšlenky festivalu je představit současný performance design jako nezávislou uměleckou formu, která působí na lidskou představivost prostřednictvím všech smyslů – zraku, čichu, sluchu, hmatu a chuti. PQ 2023 bude hostit umělce z přibližně stovky zemí ve více než 300 bodech programu, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě.
Opustili jsme dobu, kdy scénografie viděla scénu, kostým, osvětlení a zvuk jako oddělené výtvarné profese. Rozmanitost současné scénografie je natolik rozsáhlá, že téměř není možné ji jednoduše popsat, kritizovat nebo analyzovat. Modely, scénografické návrhy a fotografie jsou stále vynikajícím zdrojem přibližujícím myšlení a představivost umělců a zároveň mapují kreativní proces scénografie. O prostředí, kontextu, emocích a celkové atmosféře představení nám ale říkají jen velmi málo. Jediným způsobem, jak ukázat scénografii v její pravé podobě včetně diváků, je prožít ji naživo, prezentovat v živé akci, performanci nebo kurátorsky vytvořeném prostředí.
Současná scénografie je asi jedním z nejzajímavějších uměleckých oborů, nabízející hluboké a nezapomenutelné zážitky divákům, aktivním účastníkům i široké veřejnosti.
V roce 2015 Pražské Quadriennale získalo cenu EFFE a bylo jmenováno jedním z nejinovativnějších festivalů v Evropě.
Pražské Quadriennale pořádá Ministerstvo kultury ČR a organizuje Institut umění – Divadelní ústav.
S finanční podporou: Národní plán obnovy – NextGenerationEU, Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Hlavní město Praha
Generální partner: Volkswagen užitkové vozy
Generální mediální partner: Česká televize
Technologický partner: Alza.cz
Hlavní mediální partner: Český rozhlas
Hlavní partner: Mama Shelter Prague
Partneři: Vinohradský pivovar, Studio Bauhaus
Institucionální partneři: Národní galerie Praha, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Goethe-Institut, Česká centra, Městská část Praha 7
Mediální partneři: A2, A2larm, Artikl, Radio 1, FullMoon Magazine, Artmap, Svět a divadlo, Divadelní noviny, Bio Oko, divadlo.cz, culturenet.cz, ArtsCzech
Ve spolupráci s: Holešovická tržnice, Art&Digital Lab - H40, Máš umělecké střevo?, Tanec Praha, Výstaviště Praha, Jatka78
PQ je součástí projektu Active CITY(zens) podpořeného z programu Kreativní Evropa
Kontakty pro média:
Michaela Sikorová, PR Manager, michaela.sikorova@pq.cz, +420 776 712 858
Adam Dudek, Head of Communications, adam.dudek@pq.cz, +420 776 199 087
Sledujte PQ na:
Instagram.com/praguequadrennial