PQ Talks se bude věnovat různým formám scénografie v řadě kulturních, společenských, historických i technologických kontextů. Festival otevře diskusi o performance designu a prostoru ve třech sekcích: Diskuzní panely, Flash Talks a hlavní Keynote prezentace. S těmi na pódiu divadla Jatka78 vystoupí:
- 9. června – Asiimwe Deborah Kawe
- 10. června – Dušan David Pařízek
- 11. června – Katrin Brack
- 14. června – Julian Maynard Smith
- 15. června – Oksana Sarzhevska-Kravchenko, Mykhailo Glubokyi (IZOLYATSIA)
Kurátorka PQ Talks, divadelní historička Barbora Příhodová, o programu říká: „Bohatý desetidenní program se skládá z vybraných návrhů umělců a teoretiků z více než 50 zemí. Tento ročník je naší vědomou snahou dát prostor scénografickým projevům ze zemí globálního jihu.”
Uskuteční se například několik panelů o scénografii v Latinské Americe a slovo dostanou zástupci původního obyvatelstva Kanady, Brazílie, Nigérie a Nového Zélandu. V souladu s touto koncepcí byla pozvána Asiimwe Deborah Kawe, která ve své keynote prezentaci promluví o vlastní práci na Mezinárodním divadelním festivalu v Kampale v Ugandě, jednom z nejzajímavějších divadelních festivalů v Africe.
Další významný příspěvek budou mít Oksana Sarzhevska-Kravchenko a Mykhailo Glubokyi, přední postavy kulturní sféry na Ukrajině. V rámci přednášky budou hovořit o jejich kolektivu IZOLYATSIA, založeného v roce 2010 v Doněcku. V roce 2014 byly jejich prostory obsazeny ruskými silami a přeměněny na nelegální vězení: místo nezákonného zadržování, hrůzného mučení a poprav. Za posledních deset let se IZOLYATSIA stala symbolem odolnosti ukrajinského kulturního sektoru a nadále prosazuje demokratické hodnoty založené na přesvědčení, že kulturní instituce jsou pilíři svobodné demokratické společnosti. Prostřednictvím příběhu kolektivu IZOLYASTIA se posluchači dozví, jak ukrajinský kulturní sektor reaguje na ruskou agresi a jakou roli a místo má umění a kultura během války na Ukrajině.
Díky podpoře Goethe-Institut přijede z Německa uznávaná scénografka Katrin Brack s přednáškou Vše, co je tam. V ní rozebírá, proč u svých scénických návrhů nepřemýšlí nad tím, zda se jedná o umění. Přiblíží, kde a jak se inspiruje nebo jakou roli v jejích návrzích hrají text a herci. Zamýšlí se také nad tím, zda je v jejích scénografiích zahrnuto vše, co je k dispozici – od prostoru, řemesla a divadla až po diváky. Středem její pozornosti je rovněž otázka, jak udržovat významy v pohybu a vytvářet vír nečekaného.
„Naším cílem je otevřít kolektivní diskuzi o změnách ve scénografických postupech a diskurzech v kontextu četných globálních krizí. Chceme se zamyslet nad možnými cestami scénografie do budoucnosti,” dodává Barbora Příhodová a poukazuje na diskuzní den Rozhovory o ekoscénografii. Ten povedou dvě přední představitelky ekoscénografie Tanja Beer a Marianne Lavoie a nabídnou pohled umělců, teoretiků, pedagogů i studentů, posouvajících scénografii k větší udržitelnosti.
Program Pražského Quadriennale najdete na webových stránkách pq.cz. Jednodenní, třídenní a jedenáctidenní festivalové pasy jsou dostupné na platformě GoOut.net.
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
od roku 1967 každé čtyři roky zkoumá umělecké oblasti scénografie, performance designu a prostoru se všemi jejich aspekty - od scénického umění, kostýmu, světelného a zvukového designu a architektury prostoru performance až po site-adaptive performance, aplikovanou scénografii, rozšířenou a virtuální realitu, technologie jako Motion Capture a laser nebo kostým jako performance, a to v rámci výstav, instalací, architektonických konceptů, workshopů, performancí a dalších živých akcí. Jádrem myšlenky festivalu je představit současný performance design jako nezávislou uměleckou formu, která působí na lidskou představivost prostřednictvím všech smyslů – zraku, čichu, sluchu, hmatu a chuti. PQ 2023 bude hostit umělce z přibližně stovky zemí ve více než 300 bodech programu, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě.
Opustili jsme dobu, kdy scénografie viděla scénu, kostým, osvětlení a zvuk jako oddělené výtvarné profese. Rozmanitost současné scénografie je natolik rozsáhlá, že téměř není možné ji jednoduše popsat, kritizovat nebo analyzovat. Modely, scénografické návrhy a fotografie jsou stále vynikajícím zdrojem přibližujícím myšlení a představivost umělců a zároveň mapují kreativní proces scénografie. O prostředí, kontextu, emocích a celkové atmosféře představení nám ale říkají jen velmi málo. Jediným způsobem, jak ukázat scénografii v její pravé podobě včetně diváků, je prožít ji naživo, prezentovat v živé akci, performanci nebo kurátorsky vytvořeném prostředí.
Současná scénografie je asi jedním z nejzajímavějších uměleckých oborů, nabízející hluboké a nezapomenutelné zážitky divákům, aktivním účastníkům i široké veřejnosti.
V roce 2015 Pražské Quadriennale získalo cenu EFFE a bylo jmenováno jedním z nejinovativnějších festivalů v Evropě.
Pražské Quadriennale pořádá Ministerstvo kultury ČR a organizuje Institut umění – Divadelní ústav.
S finanční podporou: Národní plán obnovy – NextGenerationEU, Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Hlavní město Praha
Generální partner: Volkswagen užitkové vozy
Generální mediální partner: Česká televize
Technologický partner: Alza.cz
Hlavní mediální partner: Český rozhlas
Hlavní partner: Mama Shelter Prague
Partneři: Vinohradský pivovar, Studio Bauhaus
Institucionální partneři: Národní galerie Praha, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Goethe-Institut, Česká centra, Městská část Praha 7
Mediální partneři: A2, A2larm, Artikl, Radio 1, FullMoon Magazine, Artmap, Svět a divadlo, Divadelní noviny, Bio Oko, divadlo.cz, culturenet.cz, ArtsCzech
Ve spolupráci s: Holešovická tržnice, Art&Digital Lab - H40, Máš umělecké střevo?, Tanec Praha, Výstaviště Praha, Jatka78
PQ je součástí projektu Active CITY(zens) podpořeného z programu Kreativní Evropa
Kontakty pro média:
Michaela Sikorová, PR Manager, michaela.sikorova@pq.cz, +420 776 712 858
Adam Dudek, Head of Communications, adam.dudek@pq.cz, +420 776 199 087
Sledujte PQ na:
Instagram.com/praguequadrennial