Komentovaná prohlídka výstavy Vlastislav Hofman: Rytmus kompozice / Interiér & Design kubismu
kdy: 12. března, 16:00
kde: Dům U Černé Matky Boží, Ovocný trh 19. Praha 1
Prohlídku povede její tvůrkyně a kurátorka Uměleckoprůmyslového muzea, Lucie Vlčková, dlouholetá odbornice na Hofmanův umělecký odkaz.
Při příležitosti Hofmanových dvou životních výročí pořídila editorka posledního čísla Divadelní revue (2/2024) Věra Velemanová rozhovor s jeho vnučkou a vnukem – s paní Adrianou Skálovou a s panem Leonardem Ragusou. Prohlídka aktuální výstavy navazuje na tento rozhovor a zaměřuje se na Hofmanovu nedivadelní tvorbu – design, architekturu a užité umění. Oba potomci, věrní strážci umělcova odkazu, budou osobně přítomni a podělí se s námi o své osobní vzpomínky a postřehy.
Vlastislav Hofman (1884-1964), architekt, malíř, tvůrce užité grafiky, keramiky a nábytku, byl zároveň zásadní osobností české scénografie. Ta mezi válkami i díky Hofmanovi prošla prudkým vývojem směrem od iluzivní, realistické dekorace k modernímu výrazu, k neiluzivnímu, stylizovanému tvaru, který vyjadřuje vnitřní podstatu dramatu, nikoliv jen jeho vnější popis.
kontaktní osoba: Věra Velemanová, vera.velemanova@idu.cz
Pořádá Teatrologická společnost ve spolupráci s Divadelní revue.
Ivan Klimeš: Do kinematografu! Přednáška se světelnými obrazy
kdy: 13. března, 17:00
kde: Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 1, Praha 1
V éře němého filmu bylo filmové představení produkcí jiného kulturního typu, než jak je známe dnes. Než diváci v kinosálech osaměli s „technickou konzervou“, mohli očekávat vždy jedinečný zážitek plynoucí z živého hudebního doprovodu, živě vyráběných ruchů či z vložených scénických výstupů, ať už hudebních, tanečních, či kabaretních. Právě tak se mohli těšit na špílce oblíbeného komentátora. Když šli do kina večer, mohli film spatřit odpromítaný docela jinou rychlostí, než kdyby bývali vyrazili do kina odpoledne, případně zvládnout za stejný čas i filmy dva, ovšemže ve zběsilém tempu. Pokud navštívili luxusní kino s více projektory, viděli film v jednom zátahu, ale v tzv. „jednookých“ kinech s jedním projektorem šlo vždy o představení plné přestávek, jak si je diktovala potřeba nasadit v projektoru další díl. Přednáška zapomenutou podobu takových představení připomene.
prof. PhDr. Ivan Klimeš
Filmový historik s teatrologickým a muzikologickým vzděláním, dlouholetý pracovník Národního filmového a archivu a Katedry filmových studií FF UK. Zaměřuje se na starší dějiny české kinematografie v mezinárodních souvislostech, v řadě studií se zabýval zejména institucionálními dějinami filmového průmyslu, přítomností spisovatelů v provozu filmové výroby aj., opakovaně se věnuje editorské činnosti (archivní prameny, libreta, memoáry, korespondence).
kontaktní osoba: Otto Drexler
Pořádá Teatrologická společnost.