Ze zdravotním důvodů musela být přenáška Lucie Felcan Rajlové „Ideologie v pohybu – baletní umění a taneční vzdělávání v Československu a Polsku v období 1945–1970". Místo ní prosím přijměte pozvání na přednášku Lucie Kocourkové: Studio Balet Praha: Nová vlna československé choreografie.
Lucie Kocourková: Studio Balet Praha: Nová vlna československé choreografie
kdy: 27. února, 17:00
kde: Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 1, Praha 1
V úvodní přednášce dalšího cyklu Teatrologické společnosti se zaměříme na vývoj českého, potažmo československého jevištního tance, který zaznamenal na přelomu 50. a 60. let zlom odpovídající stejně zásadním změnám v literatuře, dramatu či filmu. I když i v taneční/baletní oblasti můžeme nalézt ekvivalent vzniku divadel malých forem nebo tzv. nové vlny, jeho význam stále uniká pozornosti badatelů i širší veřejnosti.
Taneční kritik a dramaturg Vladimír Vašut dokonce sám na počátku 60. let termín nová vlna v choreografii použil. Za jádro této změny označil osobnosti choreografů Jiřího Blažka, Luboše Ogouna a Pavla Šmoka. Zatímco Jiří Blažek nový přístup k dramaturgii a rozvolnění formy choreografie klasického tance aplikoval v repertoáru celovečerních baletů, Šmok a Ogoun se začali věnovat experimentu a hledání nových forem. Jejich společné úsilí vyvrcholilo v roce 1964 založením souboru Studio Balet Praha, připomeneme si tedy jejich tvorbu i významná díla, která vznikla na půdorysu dramaturgie tohoto komorního tělesa, jehož samotný vznik je aktem jistého dramaturgického vzdoru. Nastíníme zásadní charakteristiky i rozdíly v tvorbě obou choreografů a typické znaky jejich formujícího se rukopisu na příkladech úspěšných opusů, jimiž soubor Balet Praha reprezentoval tuzemskou produkci především v zahraničí. Také poukážeme na inspirační zdroje a vliv zásadních dějinných událostí jakožto formativních zkušeností těchto osobností pro jejich tvorbu. Neboť pouze poznáme-li minulost oboru, můžeme jej rozvíjet a inovovat skutečně tvůrčím způsobem i dnes.
PhDr. Lucie Kocourková je taneční publicistka a historička, autorka literatury faktu, vedoucí taneční redakce portálu Opera PLUS, koordinátorka aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka. Vystudovala žurnalistiku a mediální studia na FSV UK a dále studovala taneční vědu na HAMU. Věnuje se systematickému zpracování historie souborů Balet Praha a Pražský komorní balet, zabývá se rovněž problematikou historie a dramaturgie multimediálního divadla a vývojem české taneční publicistiky.