Call for Papers pro druhé letošní číslo Divadelní revue

  | ©
Opakování a jedinečnost v umění a kritice

Editorka čísla: Josefína Formanová

Opakující se pohyb tam a zpět mě nutí chtít víc. Přesvědčuje mě, že budu-li dostatečně trpělivý, abych dokázal sledovat každý krok, a dostatečně pečlivý, abych se do opakování a variací nořil pozorný k jejich rozdílům, z opakování vzejde něco velkého. Nakloním se, sedím na kraji židle a pozoruji nejen variace, ale i cosi jiného. Pozoruji sebe sama – toužícího.

(Eirini Kartsaki: Repetition in Performance: Returns and Invisible Forces, Londýn 2017, s. 137)

Jestliže platí, že opakování je podmínkou jedinečnosti, pak v divadelním umění to platí dvojnásob. Říkáme, že představení bylo unikátní, že inscenace je originální nebo že inscenovaná hra se vztahuje k původní hře. Co se ale jedinečností, originalitou a původností myslí? Všechny variace pojmu jedinečnosti se nezbytně vztahují k nějaké formě opakování, ať už se jedná o ustálené gesto, repliku, scénické zpracování, dramatickou předlohu nebo celý kánon. Citát z knihy Repetition in Performance napovídá, že mezi opakováním a jedinečností existuje spojení, které v uměleckém díle působí zvláštní silou. V opakování téhož skutečně poznáváme nové, případně nově. Sepjetí opakování a neopakovatelnosti lze chápat jako metafyzický princip díla, jak to činí klasická tradice kantovské estetiky. Lze je zkoumat ve vztahu k auře či autenticitě díla, jak to činila kritická teorie. A stejně tak lze po performativním obratu pochybovat o tom, jestli to, co zakoušíme jako jedinečné, vůbec pochází z díla, popřípadě zprostředkovaně od umělce. Vlastní perspektivy nabízí i umělecká kritika, která se vždy pohybovala v rozpětí od parafráze díla po jeho interpretaci, aniž by kdy bylo zcela jisté, kde jedno končí a druhé začíná.

Co tedy lze v uměleckém, popřípadě divadelním díle opakovat a co činí dílo jedinečným? Je možné „proopakovat se“ k originalitě? A co znamená o ni usilovat? Druhé číslo ročníku 2025 se soustředí na fenomén paměti uměleckého díla, recepci umění z hlediska jedinečnosti nebo třeba na to, proč se v debatách o umělecké kritice opakují stále tytéž kontroverze a co to o umělecké kritice prozrazuje. Do čísla vítáme příspěvky, které se věnují konkrétním případům, v nichž pozoruhodným způsobem vystupuje dynamika opakování a nějaké formy jedinečnosti. Dále přivítáme systematické či historické odborné studie, které téma reflektují s ohledem na specifika rozličných teoretických disciplín od divadelní teorie přes filosofii po sociologii či kulturologii. Přijímáme také kratší formáty s nižšími nároky na odborný aparát, které reflektují primárně aktuální události a fenomény (viz přehled rubrik v Pokynech pro autory).

Studie se všemi náležitostmi posílejte editorce čísla na adresu josefina.formanova@gmail.com do konce května a texty spadající do ostatních rubrik do konce června 2025. Případné dotazy směřujte prosím rovněž na editorku.

Těšíme se na vaše příspěvky,
Redakce Divadelní revue


web Divadelní revue

Publikováno

7. 1. 2025

Sdílejte

Sledujte náš facebook

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví

Přihlaste se k odběru newsletteru IDU

Přihlášením k odběru Newsletteru IDU vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání newsletteru.