Pražské Quadriennale 2023 skončilo.

  | ©  Vojtěch Brtnický

Během jedenácti dní se desítkám tisíc návštěvníků představilo přes 2 tisíce umělců, kteří rozproudili Prahu scénografickým a performativním uměním.

Skončilo 15. Pražské Quadriennale, největší festival svého druhu, věnovaný scénografii, performance, divadelnímu designu, architektuře a tvorbě zážitkového uměleckého prostředí. Od 8. do 18. června navštívilo výstavní prostory a místa dění festivalu bezmála 11 tisíc akreditovaných návštěvníků nebo držitelů jednodenních vstupenek. Na performance a doprovodný program přístupné zdarma zavítaly další desítky tisíc osob. V hlavních soutěžních výstavách se představilo 59 zemí a regionů, z profesionální části zaznamenal největší úspěch Kypr, který získal prestižní ocenění Zlatou Trigu. Český vizuální umělec David Možný si odnesl dvě ceny. Cenu za nejlepší studentskou výstavu získal Libanon.

 

Otevřený mezinárodní dialog

Přípravy PQ a jeho hlavní téma RARE byly nevyhnutelně poznamenány zejména pandemií, která přímo inspirovala např. výstavy Macaa, Dánska nebo Thajska. Reagovaly na ni i vybrané projekty Výstavy divadelního prostoru, které se kreativním způsobem vypořádaly s kulturní nečinností, a to v různých globálních kontextech. Program PQ Performance se z velké části odehrával ve venkovních prostorách, čímž měl festival za cíl komunikovat bezprostřednost této umělecké formy. Přednášky PQ Talks se zabývaly aktuálními tématy jako jsou scénografie globálního jihu, nebinární, trans- nebo ekoscénografie. Umělci reflektovali palčivá témata, příznačná pro jejich místa působení, umně reagovala na místní tragédii v Beirútu libanonská umělkyně Mara Ingea, která získala za svou výstavu cenu Nejlepší studentská výstava. Lokálními i globálními konflikty se zabývaly tvůrčí týmy Ukrajiny, Arménie, Polska nebo Kypru, který zároveň obdržel hlavní ocenění Zlatou trigu.

V mnoha ohledech je festival pro českou kulturu zcela jedinečný, jelikož vytváří otevřený prostor pro mezinárodní dialog, jak v uměleckém, tak diplomatickém prostoru. „Jménem Institutu umění – Divadelního ústavu, který festival organizuje, je mi ctí a potěšením říct, že akce měla opět zcela mimořádnou mezinárodní odezvu, jak mezi svým publikem, tak mezi oficiálními představiteli místních ambasád. Silný byl ohlas českých i mezinárodních médií. Pražské Quadriennale je něčím naprosto unikátním, a hlavně současným ve všech dobách i politických režimech. Spojuje a vytváří unikátní prostor pro tvůrce i návštěvníky – zvláště pak pro mladou generaci profesionálů – a zároveň těch nejmenších návštěvníků,” říká generální ředitelka PQ Pavla Petrová.

Scénografie ve třech lokacích

Široký rozptyl umění scénografie zachytil festival na třech hlavních lokacích v podobě různých typů zážitků; na DAMU proběhly úspěšné studentské performance PQ Studio Stage, Veletržní palác Národní galerie Praha zase nabídl spíše klidnější podobu scénografie, práci s měřítkem, modely, kostýmy, ale i pro samotnou galerii vcelku netradiční Výstavu divadelního prostoru a vybrané PQ Performance v Malé Dvoraně. Umělcům, vystavujícím a performerům se podařilo zaujmout návštěvníky interaktivními prostory a jejich schopností zapůsobit na všechny smysly, a to zejména v Holešovické tržnici. Výstavy byly zpravidla velmi živé, v průběhu festivalu se proměňovaly, performance byly dynamické a otevřené pro aktivní účast. Vůbec poprvé proběhla Studentská výstava pod širým nebem, na náměstí tržnice vznikla jedinečná mozaika podmanivých a pestrých děl.

Slíbili jsme jedinečný zážitek a věřím, že jsme to splnili. Bylo příjemnou odměnou sledovat návštěvníky i divadelní profesionály, jak si užívají výstavy, představení, projekty a PQ Talks, které byly každý den plné,“ říká umělecká ředitelka Markéta Fantová a dodává: „Na všech našich místech panoval čilý ruch. Zejména pak v Holešovické tržnici to doopravdy žilo a jak místní, tak zahraniční návštěvníci tam zůstávali někdy i dlouho do noci, navazovali nové kontakty, probírali možnosti nové kreativní spolupráce, nebo si třeba zatančili na brazilské párty. A právě proto si myslím, že tento ročník nejen uspěl, ale stal se podle mého názoru jedním z těch nejživějších.

V kontextu celosvětového dění v posledních čtyřech letech bylo jednou z priorit letošního PQ, aby se tvůrci, profesionálové, ale i všichni návštěvníci setkali, naživo a v inspirativním prostředí. I přesto, že významná část příprav probíhala v online rozhraní, hlavním cílem bylo uspořádat festival živých „RARE“ setkání.


Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
od roku 1967 každé čtyři roky zkoumá umělecké oblasti scénografie, performance designu a prostoru se všemi jejich aspekty - od scénického umění, kostýmu, světelného a zvukového designu a architektury prostoru performance až po site-adaptive performance, aplikovanou scénografii, rozšířenou a virtuální realitu, technologie jako Motion Capture a laser nebo kostým jako performance, a to v rámci výstav, instalací, architektonických konceptů, workshopů, performancí a dalších živých akcí. Jádrem myšlenky festivalu je představit současný performance design jako nezávislou uměleckou formu, která působí na lidskou představivost prostřednictvím všech smyslů – zraku, čichu, sluchu, hmatu a chuti. PQ 2023 bude hostit umělce z přibližně stovky zemí ve více než 300 bodech programu, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě. 

Opustili jsme dobu, kdy scénografie viděla scénu, kostým, osvětlení a zvuk jako oddělené výtvarné profese. Rozmanitost současné scénografie je natolik rozsáhlá, že téměř není možné ji jednoduše popsat, kritizovat nebo analyzovat. Modely, scénografické návrhy a fotografie jsou stále vynikajícím zdrojem přibližujícím myšlení a představivost umělců a zároveň mapují kreativní proces scénografie. O prostředí, kontextu, emocích a celkové atmosféře představení nám ale říkají jen velmi málo. Jediným způsobem, jak ukázat scénografii v její pravé podobě včetně diváků, je prožít ji naživo, prezentovat v živé akci, performanci nebo kurátorsky vytvořeném prostředí.

Současná scénografie je asi jedním z nejzajímavějších uměleckých oborů, nabízející hluboké a nezapomenutelné zážitky divákům, aktivním účastníkům i široké veřejnosti. 

V roce 2015 Pražské Quadriennale získalo cenu EFFE a bylo jmenováno jedním z nejinovativnějších festivalů v Evropě.

Pražské Quadriennale pořádá Ministerstvo kultury ČR a organizuje Institut umění – Divadelní ústav.

S finanční podporou: Národní plán obnovy – NextGenerationEU, Ministerstvo zahraničních věcí České republiky, Hlavní město Praha

Generální partner: Volkswagen užitkové vozy

Generální mediální partner: Česká televize

Technologický partner: Alza.cz

Hlavní mediální partner: Český rozhlas

Hlavní partner: Mama Shelter Prague

Partneři: Vinohradský pivovar, Studio Bauhaus

Institucionální partneři: Národní galerie Praha, Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Goethe-Institut, Česká centra, Městská část Praha 7

Mediální partneři: A2, A2larm, Artikl, Radio 1, FullMoon Magazine, Artmap, Svět a divadlo, Divadelní noviny, Bio Oko, divadlo.cz, culturenet.cz, ArtsCzech

Ve spolupráci s: Holešovická tržnice, Art&Digital Lab - H40, Máš umělecké střevo?, Tanec Praha, Výstaviště Praha, Jatka78

PQ je součástí projektu Active CITY(zens) podpořeného z programu Kreativní Evropa


Kontakty pro média:

Michaela Sikorová, PR Manager, michaela.sikorova@pq.cz, +420 776 712 858

Adam Dudek, Head of Communications, adam.dudek@pq.cz, +420 776 199 087


Sledujte PQ na:

PQ.cz

Instagram.com/praguequadrennial

Facebook.com/pquadrennial

Youtube.com/@PragueQuadrennialPQ

Flickr.com/praguequadrennial

Soundcloud.com/prague-quadrennial


Všechny tiskové zprávy a obrazový materiál k nim najdete v Press centru PQ. 

Press centrum PQ 23

Publikováno

21. 6. 2023

Kontakt

  | ©

Adam Dudek

Vedoucí komunikace PQ

+420 776 199 087
adam.dudek@pq.cz

Staňte se dobrovolníkem

Dělejte, co vás baví a získejte při tom zkušenosti.

vše o dobrovolnictví

Přihlaste se k odběru newsletteru IDU

Přihlášením k odběru Newsletteru IDU vyjadřujete souhlas se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání newsletteru.