Aby módní sektor dokázal proměnit výzvy v příležitosti, je potřeba znát všechny současné aspekty a vyhodnotit, do jaké míry jsou funkční. Publikace mapuje situaci módního sektoru se zaměřením na módní design na území České republiky s ohledem na jeho prostředí, všechny jeho představitele a části – od návrhu přes výrobu až po marketing a prodej. Analyzuje silné a slabé stránky sektoru, jaké jeho části fungují efektivně a samostatně, a jaké je potřeba rozvinout či zavést. Tyto případy prezentuje formou návrhů typových projektů. Typové projekty reagují na zjištěné potřeby sektoru a mohou zajistit postupné naplnění potenciálu sektoru tak, aby byly jeho pokroky měřitelné.
Kvalitativní výzkum zaměřený na prostředí malých značek (s méně než 10 zaměstnanci), který tvoří základ celé publikace, byl navržen tak, aby jeho představitelé přicházeli s konstruktivními nápady, jak rozvinout jeho potenciál. Kromě dotazníků a hloubkových rozhovorů obsahuje výzkum i výstupy z focus groups, kterých se účastnili návrháři společně s dalšími zástupci sektoru (sektorové organizace, módní odborníci, obchodníci, vzdělávací instituce, média, přehlídky a veletrhy a další). Cílem skupinových diskusí bylo nejen dát představitelům sektoru možnost společně přicházet s relevantními nápady, jak řešit nedostatky a zlepšit situaci na lokálním trhu, ale dát jim i prostor pro komunikaci a kultivaci vztahů tak, aby v budoucnu vznikaly i další možnosti spolupráce.
5 klíčových potřeb českého módního sektoru
- Ucelená koncepce budoucího směřování a rozvoje módního sektoru
- Strategické budování kompetencí s vysokou přidanou hodnotou a podpora jejich rozvoje
- Strategická a systematická podpora rozvoje informovanosti a osvěty všech účastníků napříč sektorem a na úrovni vlády
- Zvyšování povědomí o módě jako součásti kultury a vytváření poptávky po českém módním designu
- Nastavení efektivních a funkčních obchodních a tržních podmínek včetně zvyšování počtu prodejních míst české lokální módy
Úplný přehled 11 identifikovaných potřeb sektoru naleznete v publikaci.
Autorky
Zuzana Mandic
Byznys konzultantka zaměřující se mimo jiné i na kreativní odvětví. Spolupracuje s jednotlivými návrháři či značkami na určení a tvorbě optimálních obchodních a marketingových strategiích, ale i se sektorovými organizacemi, univerzitami a státní správou při naplňování výzkumných či organizačních cílů.
Viola Fetisova
Módní konzultantka s dvacetiletou zkušeností v oboru, autorka a lektorka konceptu FashionCoach, který se zaměřuje na zvyšování kultury odívání a povědomí o módě. Posledních deset let se věnuje neziskovým, vzdělávacím a výzkumným projektům na podporu české módy se záměrem šíření holistického pohledu na módní business v ČR.
Nora Jelínek
Absolventka módního návrhářství, navazující studiem podnikání na Via University College v Dánsku a spoluzakladatelka kreativního studia Visual Narrative, kde se zabývá tvorbou koncepcí a strategickým rozvojem studia. Také spoluzaložila neziskovou organizaci We Care, jejíž vizí je inspirovat a motivovat lidi, aby používali svůj talent a potenciál k pomoci druhým
Institut umění – Divadelní ústav (IDU)
IDU se dlouhodobě věnuje tématu kulturních a kreativních odvětví v rámci institucionální podpory výzkumu. Výsledky výzkumu a další informace a zajímavosti z této oblasti šíří prostřednictvím platformy a webového portálu www.kreativnicesko.cz.
Publikace je dostupná zde na webu IDU a zde na webových stránkách Kreativní Česko.
Publikace bude podrobněji představena autorkami Zuzanou Mandic, Violou Fetisovou a Norou Jelínek v neděli 28. 10. 2018 ve 14.00 na Reflex Stage veletrhu Designblok (Průmyslový palác, levé křídlo, Výstaviště Praha Holešovice, Praha 7).