Herec a mim Étienne Decroux (1898—1991) se nechával často slyšet: “kdybych nebyl mimem, byl bych sochařem.“ Jako tvůrce tzv. tělesného mima (mime corporel) kladl do centra pozornosti výraz těla, a to na úkor tváře a rukou, jak bylo zvykem v tradiční pantomimě. Inspiroval se přitom nejen myšlenkami divadelních reformátorů Jacquese Copeaua, či Edwarda Gordona Craiga, ale také sochařstvím, a to především díly Augusta Rodina.
Přednáška se zaměří na Decrouxův koncept těla jako „pohyblivé sochy“ (statuaire mobile), který je v jeho tvorbě klíčový. Připomene starší divadelní tradici vztahu herce k sochařství (Denis Diderot), poukáže na sochařské inspirace, které se objevují nejen v podobě přejímání tělesných postojů z konkrétních soch, ale také v rovině metafor zosobňujících tvůrčí principy tělesného mima. V neposlední řadě ukáže na úlohu fotografie a filmu v Decrouxově vizuálním uvažování o těle na divadelní scéně.
Petra Kolářová, historička umění, kurátorka. V roce 2015 obhájila dizertaci o Étiennu Decroux připravovanou v rámci doktorátu pod dvojím vedení na Univerzitě Karlově v Praze (Ústav pro dějiny umění FFUK) a na Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Doktorandská škola dějin umění). Od roku 2019 pracuje jako kurátorka Sbírky grafiky a kresby Národní galerie Praha, kde se podílela na několika výstavních projektech, mj. je autorkou výstavy V kroužcích dýmu. Portrét moderního umělce (2022).