Na formování Pražského Quadriennale se Barbora Příhodová jako konzultantka, editorka a autorka podílí už od roku 2009. Na letošním 15. ročníku festivalu kurátorsky vedla programovou diskuzní sekci PQ Talks, kterou zformovala v roce 2019 ve spolu-kurátorství s Pavlem Drábkem. Příhodová se věnuje výzkumu moderní a současné scénografie, je aktivní jako editorka (Scénografie mluví. Hovory Jarky Buriana s Josefem Svobodou. 2014 a další) a na univerzitách v USA i v ČR učí akademické psaní a historii performance designu / scénografie. Má doktorský titul v oboru dějin divadla, její výzkumné a kurátorské projekty podpořily mj. Fulbright Research Scholarship, Mellon Fellowship nebo New York Public Library Research Fellowship.
„Pražské Quadriennale je pro mě srdeční záležitostí: jeho vývoj a proměny sleduji zblízka už dobrých patnáct let, setkala jsem se díky němu s obrovským množstvím inspirativních umělců a umělkyň, a postupně tak profesně rostla jako kurátorka a teoretička. Zkušenost z posledního 15. ročníku, pro který jsem kurátorsky připravila PQ Talks, se pro mě stala hlavním impulsem k podání přihlášky do výběrového řízení na post jeho umělecké ředitelky, který doposud skvěle zastávala Markéta Fantová, jejíž práce si nesmírně vážím. Je pro mě velkou poctou, že jsem k vedení byla vybrána, a na toto nové dobrodružství se opravdu těším,“ shrnuje nová umělecká ředitelka PQ Barbora Příhodová.
Ve své koncepci chce navázat na předešlé ročníky ve snaze o větší inkluzivitu a otevřenost mimo-evropským kulturním prostorům, nejen čistě ve smyslu regionálním, ale také v konceptuální rovině. PQ by také mělo i nadále prezentovat, zkoumat a reflektovat scénografii v jejích různých podobách a formách. V roce 2027 navíc festival čeká šedesátileté výročí, a příští 16. ročník tak bude příležitostí pro oslavy i sebereflexi bohaté historie PQ i scénografie jako takové.
Komise vybírala z 8 kandidátů*ek
„Do výběrového řízení se k termínu 31. října se svými koncepcemi přihlásilo celkem 8 uchazečů působících v Česku i jiných částech světa. Do druhého kola odborná komise¹ vybrala na základě bodového hodnocení předložených přihlášek 2 uchazeče k osobní prezentaci,“ vysvětluje proces výběrového řízení Pavla Petrová, generální ředitelka PQ a ředitelka Institutu umění – Divadelního ústavu.
Vývoj PQ pod vedením Markéty Fantové
Končící umělecká ředitelka Markéta Fantová vedla poslední dva ročníky festivalu. Během svého působení se snažila zmapovat scénografii v jejím rozšířeném formátu a definovat, jaké scénografii se bude PQ od festivalu v roce 2019 věnovat: tedy scénografii jako zážitku určenému všem smyslům, která se neřadí pouze do oblasti výtvarného umění založeného na vizuálnu, ale posouvá se k plně zážitkovému formátu. Festival rozšířila o platformy spojující umělecké a technologické tvůrčí činnosti ve scénografii, s důrazem na nehmatatelné složky scénografie jako je světlo, zvuk, VR, AR nebo kreativní kódování, a užší spojení s průmyslem skrze projekt 36Q°, který založila v roce 2016.
Na mezinárodní úrovni se tým PQ pod vedením Fantové soustředil na udržení a obnovení vztahů s organizacemi, které stojí za pořádáním výstav v jednotlivých účastnických zemích a regionech, zejména s cílem větší otevřenosti PQ tvůrcům z regionů tzv. globálního jihu; a to jak v hlavních výstavách, tak i v kurátorovaných projektech.
„Barbořiny teoretické znalosti z oblasti divadla a scénografie, globální náhled na světové dění, schopnost rychlé analýzy a předvídavost budoucích směřování scénografie a celková kulturní citlivost; to vše bylo pro kurátorské týmy PQ 2019 a 2023 obrovským přínosem. Barbora byla zároveň mým hlavním partnerem při vytváření definice scénografie, které se věnovalo letošní PQ. Mám proto obrovskou radost, že PQ je po umělecké stránce v těch nejlepších rukou,“ dodává Markéta Fantová.