Přednáška se zaměřila na otázku, jakými způsoby umění formuje veřejný diskurs, a naopak, jak veřejná debata zasahuje do jeho poetiky a tvaru. Vycházela z mezioborového projektu Umění – gesto – argument, který si vytýčil za cíl analyzovat umělecká díla meziválečného Československa v kontextu společenského dění. Inspirovala se těmi uměnovědnými teoriemi, které umožňují umění a kulturu vnímat jako společenskou praxi, jako výsledek a zároveň hybatele společenských procesů. Metodu práce, kombinující syntetický výklad a případové studie, jejichž autory jsou badatelé z řad literárních historiků, teatrologů, kunsthistoriků, historiků filmu a muzikologů z České republiky, Slovenska, Německa a Polska, ukázala na jednotlivých příkladech, mj. na případové studii věnované politickým souvislostem hry Osvobozeného divadla Kat a blázen, jež vyprovokovala čtrnáct dní po premiéře demonstraci pravicově smýšlejících studentů.
Literární historička a editorka PhDr. Kateřina Piorecká, Ph. D. pracuje v Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Zabývá se dějinami moderní české literatury od 30. let 19. století po současnost. Podílela se na řadě kolektivních projektů, naposledy na kompendiu Dějiny české literatury v Protektorátu Čechy a Morava (red. Pavel Janoušek). Vydala mj. knihy České dějepisectví v dialogu s Evropou 1885–1900 a Psaní na dotek. Materialita textu a proces psaní v české literární kultuře 1885–1989.
Přednášku pořádala Teatrologická společnost ve spolupráci s Kabinetem pro studium českého divadla a Katedrou divadelních studií Masarykovy univerzity.