Noc divadel v ČR je od minulého roku jedním z partnerů mezinárodního výzkumného projektu ASSET (Audience Segmentation System in European Theatres) podpořeného z programu Kreativní Evropa. Hlavním koordinátorem projektu zaměřeného na výzkum divadelního publika je Akademie múzických umění v Praze, která jej realizuje ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem a partnery z pěti dalších evropských zemí. Na jaře tohoto roku proběhla v pětici evropských měst první fáze sběru dat u divadelního publika. Divadla nyní vyhodnocují jeho průběžné výsledky ve spolupráci s hlavním projektovým metodikem – londýnskou The Audience Agency. Celkem bylo v Praze, Záhřebu, Vídni, Sofii a Helsinkách nasbíráno 7 575 validních odpovědí, které se sešly z 20 divadel, jež ročně dohromady obslouží na 1,8 milionu diváků. „Za Českou republiku se průzkumu účastní Národní divadlo, Studio Dva, Švandovo divadlo a Jatka78. Česká republika je zatím ve výzkumu zastoupena nejvyšším podílem odpovědí (36 %) i prodaných vstupenek (61 %),“ říká Michal Lázňovský, vedoucí Katedry produkce DAMU a hlavní iniciátor projektu ASSET.
Průzkum se zaměřil jak na běžné sociodemografické údaje týkající se například věku a genderu diváků, ale také na chování a preference evropského divadelního publika. Z pětice zkoumaných metropolí se publikum pražských divadel pohybuje na úrovni evropského průměru genderové (74% žen) i věkové skladby (43 let). V tomto ohledu se naopak vymyká Finsko, kde až 83% divadelního publika tvoří ženy, a Rakousko, které má i kvůli výběru zapojených divadel nejmladší publikum. Česká republika je s nejvyšším podílem publika z mimopražských regionů naopak absolutním lídrem v cestování za divadlem do metropole.
„Čeští, finští a rakouští diváci dají při výběru představení nejvíce na osobní doporučení. Zajímavým rysem pražského publika je minimum informací vyhledávaných předem ke zvolenému titulu, s čímž koreluje hlavní motivace k návštěvě divadelního představení, kterou je pro české publikum především touha strávit čas s rodinou a přáteli. V tom jsou si Češi podobní s Rakušany, kteří však navíc návštěvu divadla považují za zvláštní událost v běhu každodenního života,“ říká projektová manažerka Martina Pecková Černá z Institutu umění – Divadelního ústavu. Češi se dále orientují především podle tématu inscenace a obsazení, méně již je pro ně důležitá cena vstupenky nebo autorský tým.
Některé průběžné výsledky průzkumu byly překvapivé i pro další partnery projektu: například sofijské publikum si chodí do divadla především pro intelektuální stimulaci a nejvěrnější diváky má divadlo jako umění ve Finsku. Další fáze výzkumu divadelního publika proběhne během Noci divadel a na jaře roku 2020. Finální výsledky budou prezentovány na konferenci, která jako vyvrcholení projektu ASSET proběhne na podzim 2020 v Praze. Více informací o projektu k dispozici na www.asset4arts.eu.
Noc divadel je součástí mezinárodního projektu European Theatre Night, který v roce 2008 odstartovala chorvatská Noc Kazališta. Myšlenka společného divadelního svátku se postupně rozšířila do více jak desítky evropských zemí. V loňskem roce se Noci divadel v ČR zúčastnilo na 40 tisíc návštěvníků a zapojilo 109 kulturních institucí ze 30 měst. V Praze program připravilo celkem 52 divadel a souborů. Česká Noc divadel, která existuje od roku 2013, je tak největším projektem v rámci European Theatre Night.